Moccarutor a.k.a. kärleksmums

"Kärt barn har många namn" - Moccarutor är lite av en klassiker och är en av mina favoriter. Dels innehåller den ju choklad vilket troligtvis är det livsmedel som jag är mest svag för och sen har dom ju även den där goda kaffesmaken som passar så sjukt bra i bakverk. Jag är ingen kaffedrickare så annars hoppar jag gärna över det, men en liten mängd i bakning ger den där lilla extra touchen :) 
 
 
Till 12 bitar behöver du:
100 g kokosolja
3 ägg
1,5 dl mandelmjöl
1/2 dl kokosmjöl
2,5 dl sötströ
3 msk kakao
2 krm vaniljpulver
1 tsk bikarbonat
 
Glasyr:
100 g smör
100 g philadelphiaost
3 msk hett vatten + 1 tsk snabbkaffe (funkar även med vanligt kaffe)
1 dl sukrin melis
1 dl kakao
 
Kokosflingor till garnering
 
Smält oljan. Vispa ihop alla ingredienser till kakan. Klä en ugnsform, ca 30x20 cm, med bakplåtspapper. Fördela smeten i formen. Grädda i 175 grader ca 25 min. Ta ut kakan och låt svalna. 
 
Gör under tiden glasyren. Smält smöret och blanda med philadelphiaosten så att det blir en slät smet. Blanda ut snabbkaffet i det heta vattnet så att flingorna får lösas upp. Tillsätt resterande ingredienser. När kakan svalnat, stryk på ett jämnt lager av glasyren. Strö över kokosflingor och skär kakan i ca 12 bitar.
 
Servera gärna medan kakan är lite varm/rumstempererad :)
 
 

Kommentarer:

1 Ida :

Åh dom ser så goda ut!! :)

2 Caroline:

Nomnom! En favorit hemma hos mig! Nu vill jag hem och baka :D

Svar: Det är riktigt goda moccarutor. Du måste testa! :)
Frida Ingelsson

Kommentera här:

Matbloggstoppen