Budapestbakelse

Då var påsken snart över och jag måste helt klart ge den väl godkänt! Strålande väder, umgänge med vänner och familj och såklart mycket gofika.  Idag var vi hem till mina föräldrar och jag hade bakat en budapestrulle. Har aldrig gjort det förut och det blev såklart en sockerfri variant. Passade riktigt bra till påsken! :) 
 
 
Till en rulle (ca 8-10 bitar) behöver du;

Botten:

6 äggvitor
150 g hasselnötsmjöl
1 dl maizena
1,5 dl sötströ
1 tsk vaniljpulver

Fyllning:

3 dl grädde
1 tsk sukrin melis
1 krm vaniljpulver
1 apelsin
1/2 dl hallon

50 g mörk choklad
1/2 dl hackade hasselnötter

Vispa ägg och sötströ till hårt skum. Blanda alla torra ingredienser till botten och vänd försiktigt ned i äggen. Spritsa ut långa remsor bredvid varandra på en pappersklädd bakplåt. Grädda i 175 grader varm ugn ca 20 min. Ta ut och låt svalna. Vispa under tiden grädden tillsammans sukrin melis och vaniljpulver. Filéa apelsinen genom att skära ut fruktköttet. Dela i mindre bitar. När botten svalnat, lägg den upp och ned och dra försiktigt av bakplåtspappret. Bred på grädden och strö över apelsin och hallon. Rulla försiktigt ihop tårtan. (Jag lyckades inte riktigt med rullningen, den blev mer fyrkantig ;)) Smält chokladen över vattenbad. Ringla över tårtan och strö över hackade hasselnötter.

 
 

Kommentera här:

Matbloggstoppen