Citronkaka

Som sagt, jag är inne i en citronperiod just nu - och jordgubbar för den delen nu när det finns lite här och var, för en riktigt billig slant dessutom. Äter jordgubbar till filen varje morgon, mums! Älskar att ha färska frukter och bär hemma :) Men åter till citron.. den här kakan är lite lik en sockerkaka - med en hint av citron. Sen har jag toppat den med min lemoncurd som jag bloggade om häromveckan. Topping gör ju så mycket med en kaka. Denna måste testas!
 
 
 
Till en kaka behöver du:

2 ägg
1,5 dl sötströ
50 g smör
2 dl majsmjöl
1 dl maizena
2 msk fiberhusk
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk vaniljpulver
2 dl mjölk
skal av 1 citron

Topping:
1/2 sats lemoncurd

 

Smält smör. Vispa sötströ och ägg poröst. Vispa ned resterande ingredienser så att det blir en jämn smet. Grädda i 175 grader 25-30 min. Låt kakan svalna och bred sedan på toppingen. 

Kommentera här:

Matbloggstoppen