Citronpaj

När det är varmt och soligt blir jag sugen på allt som har med frukt och bär att göra. Smoothies och sådana där syrliga och fräscha pajer är vad står på önskelistan. I helgen har jag en stor andledning att fira, och det är för att jag från och med idag har drygt en veckas semester - tjohoo! Därför blev det lite bak på förmiddagen. En citronpaj som jag ska ta med till mormor i eftermiddag. Och JO, min mormor är världsbäst på att baka, däremot är det väldigt sällan glutenfritt :)
 
 
Till en paj behöver du:
 
Deg:
3,5 dl mandelmjöl
2 msk sötströ
1 ägg
50 g smör
1 krm salt
 
Fyllning:
250 g kvarg
2 dl sötströ
3 ägg + 3 äggvitor
2 citroner (saft + skal)
 
Blanda alla ingredienser till degen. Ställ kallt en stund. Tryck ut i en pajform och klä in kanterna med alluminiumfolie. Förgrädda i 200 grader ca 10 min. Vispa under tiden ihop sötströ, ägg, citronsaft och skal. Blanda till sist ned kvarget så att det blir en slät smet. Fyll pajskalet med smeten och grädda i  ca 30 min. Börjar kanterna bli mörka kan du täcka pajen med alluminiumfolie. Skiva eventuellt jordgubbar och garnera pajen. God att bara äta som den är men en kula vaniljglass är pricken över i:et. :)
 
 

Kommentarer:

1 felicia:

ser väldigt god ut :)

2 Ida :

Ååå GOTT! :)

3 GoForFit:

Mums! :)

4 Caroline:

Mums! ^^

Kommentera här:

Matbloggstoppen