Lemoncurd

Nu var det länge sedan det dök up något nytt här i bloggen. Förra veckan hade jag semester och spenderade största delen nere i Stockholm hos min fina vän Britta. Vi var på Summerburst (som var sjukt roligt!) och efter det blev jag förkyld. Inte så konstigt med tanke på vilket blåsväder det var hela helgen.. Så det har varken funnits tid eller ork till att baka och blogga. Först idag fick jag lust att göra annat än att ligga i soffan vilket resulterade i flera nya godsaker som kommer att dyka upp på bloggen inom den närmsta tiden.
 
Hur som helst, jag tror att jag har fått en dille i citron nu. Har gjort flera recept med det på sistone. Men det är ju bra i samband med förkylning, så det passar ju bra nu :)
 
Jag har sett många recept på lemoncurd och varje gång har jag blivit lika sugen på att testa. Idag provade jag att göra min egen - utan socker förstås. Sådär söt och syrlig på samma gång, bästa kombinationen!
 
 
 Till en mellanstor syltburk behöver du;

1,5 dl citronjuice (ca 2 stora eller 3 små citroner)
skal av 1 citron
1,5 dl sötströ
3 ägg
4 äggulor
25 g smör

Värm juice, skal och sötströ i en kastrull så att kristallerna löses upp. Vispa ned ett ägg i taget + äggulorna under sjudning. Låt det inte koka, då blir den klumpig.  När curden har blivit riktigt tjock, ta av den från plattan och klicka ned smöret. blanda till en jämn smet. 

Gott att äta till glass eller använda som fyllning/glasyr till bakverk :)

 

Kommentera här:

Matbloggstoppen