Muffins med kaneldoppade rabarber

Hoppas ni har haft en härlig midsommar! Jag hade det riktigt trevligt trots de ynka 14 graderna och blåst som vi hade här uppe i Hälsingland. Tänk att det aldrig kan vara riktigt bra väder på midsommar!? Som tur är så är man iallafall inställd på det och man får därför göra det bästa av det. Vi trotsade vädret och var utomhus hela kvällen (eller okej, vi var i en typ lada ungefär halva). Jobbade under dagen så därför missade jag att klä stången och att göra midsommarkransar men då ledighet väntade dagen efter kunde jag iallafall vara med hela kvällen. Träffade släktingar som man sällan ser, hade lagtävlingar, åt god mat, kurade in oss under filtar och skrattade åt tokigheter :) Riktigt trevligt! Nästa år hoppas vi bara på lite sol också.
 
Till midsommar bakade jag såklart en del och ikväll tänkte jag bjuda på ett av recepten. Jag tycker om att använda det jag har i kylen/skafferiet och just då hade vi hur mycket rabarber som hellst (har fortfarande det) som vi fått från både mina och Jens föräldrar. Därför gjorde jag muffins med kaneldoppade rabarber. Påminner lite om äppelkaka :)
 
 
Till 12 muffins behöver du;

100 g smör
4 ägg
1 dl sötströ
4 dl havremjöl
1 tsk bikarbonat
2 krm vaniljpulver
1 dl mjölk

150 g rabarber
1 msk sötströ
1 tsk kanel

Skär rabarberna i små bitar. Blanda sötströ och kanel i en skål och vänd ned rabarberna så att de blir täckta av blandningen. Smält smöret. Vispa ägg och sötströ poröst. Tillsätt resterande ingredienser förutom rabarberna och vispa till en jämn smet. Fördela smeten i muffinsformar, gärna i en muffinsplåt. Tryck försiktigt ned rabarber i muffinsarna. Grädda i 200 grader varm ugn i ca 15 min. 

Kommentarer:

1 Annika:

Mums :)

2 Ida :

GOTT :)

Kommentera här:

Matbloggstoppen