Bananglass

Då har jag också åkt dit! I torsdags började det klia i halsen och jag började få onda aningar. Idag är det så pass illa så att jag stannade hemma från jobbet för att istället krypa ner i soffan och snörvla. Hur man än gör så kommer den smygandes varje vinter, den där jäkla förkylningen. Nu kan man bara kurera sig och vänta ut den.
 
Men vad passar inte bättre vid en förkylning än en iskall glass? Bedövande för halsen och skönt svalkande när man har feber. Den här glassen är dessutom laktosfri och innehåller bara naturlig sötning från banan. 
 
Till 2-3 portioner behöver du;
2 bananer
0,75 dl jordnötssmör
0,5 dl kokosmjölk
1 krm vaniljpulver
 
Skiva och frys bananerna minst en dag innan (jag brukar frysa bananer när de börjar bli bruna och har då färdigt i frysen vid behov). Släng ned de frysta bananerna i en matberedare och mixa till småbitar. Tillsätt jordnötssmör och vaniljpulver. Häll till sist ned kokosmjölk, lite i taget tills du har en lagom konsistens (ca 0,5 dl). Servera direkt!
 
 
 

Kommentarer:

1 Jessica - Mamma Till Prinsessan Molly:

Men hjälp vad gott, det måste ju testas! Egengjord glass är ju det godaste som finns...

Svar: Det tycker jag att du ska göra! Det behövs dessutom ingen glassmaskin till denna variant :)
Frida Ingelsson

2 Cecilia:

Lät ju hur lätt och gott som helst, tack för alla bra recept!

Svar: Det ÄR jättegott. Testa! :)
Frida Ingelsson

3 Britta:

Åh, ser ljuvlig ut!

Ännu ett recept som jag kan göra utan att riskera plattfall i ugnen. Måste köpa jordnötssmör. :P

Svar: Den är verkligen jättegod! :)
Frida Ingelsson

Kommentera här:

Matbloggstoppen