Blåbärsmuffins

God morgon! 
För ovanligheternas skull så är jag ledig heeela helgen. Helt underbart med tanke på vilket väder det är! Igår blev det dock inte så mycket sol då Jens och två till från HMD fitness tävlade i Westridge open nere i Västerås, en crossfittävlig för 3-manna lag (de var grymma!). Den mesta tiden spenderade vi därför inomhus men mellan grenarna smet vi ut för att so åt oss några strålar. Idag kommer jag däremot inte att göra annat! Ska åka hem till min mor och far och ockupera en solstol hela dagen. I kompensation tar jag med lite fika som vi kan smaska på :)
 
Dessa muffins bakade jag häromdagen och dom får du inte missa! Som vanligt är det en glutenfri variant och den här är helt klart i samma klass som "vanliga". Havremjölet ger en riktigt god smak och samtigt en konsistens som är väldigt likt vetemjöl. Dessutom tillför ju de där underbara små blåbären det där lite extra. Både extra smak och saftighet. 
 
 
Till 10-12 muffins behöver du

100 g smör
4 ägg
1 dl havregryn
3 dl havremjöl
1 dl sötströ
1 tsk bikarbonat
2 krm vaniljpulver
2 dl blåbär

Smält smöret. Vispa ägg och sötströ poröst. Tillsätt allt utom blåbären. Fördela smeten i 10-12 mufinsformar, gärna i en muffinsplåt. Tryck sedan ned blåbären i muffinsarna och grädda i 200 grader 12-15 minuter.

 

 

Kommentera här:

Matbloggstoppen