Sommarpaj med jordgubbar och vit choklad

Finns det något mer somrigt än jordgubbar? Jag tror nästan inte det!
 
Häromdagen köpte jag billiga jordgubbar på ICA (tyvärr inte svenska) och hittade  ett recept som lät riktigt smaskigt! En somrigt paj som passar perfekt en solig sommardag. Dock inte helt sockerfri pga den vita chokladen (finns det "bättre" vit choklad att köpa någonstans?). Jag har ändrat lite smådetaljer men grundreceptet kommer ifrån bloggen 56kilo.se som jag för övrigt verkligen kan rekommendera er att läsa! 
 
 
Deg
3,5 dl mandelmjöl
50 g smör
1 msk fiberhusk
2 äggulor
1,5 msk sötströ
 
Fyllning
2 dl vispgrädde
1 dl kvarg
200 g vit choklad
2 äggulor
 
Jordgubbar
 
Blanda alla ingredienser till degen och tryck ut i en pajform. Grädda i 175 grader ca 10 min. Låt svalna. Gör under tiden fyllningen. Smält chokladen över vattenbad. Tag av spisen och vispa ned äggulor så att det blir en slät smet. Vispa grädden och blanda ned kvarg. Vänd sedan ned gräddblandningen i chokladen lite i taget. Fyll pajskalet med  fyllningen och ställ i kylen för att stelna i minst 4 timmar. Garnera med jordgubbar vid servering. 
 
 
 
 

Kommentera här:

Matbloggstoppen