Morotsbröd med pumpakärnor

God förmiddag! :)
Hoppas ni har haft en trevlig valborg! Själv var jag ledig både onsdag och torsdag så jag har verkligen firat in våren (eller ska man säga sommaren?). Har hunnit bakat en del, bland annat ett riktigt saftigt morotsbröd. Genom att tillsätta frukt och grönsaker i baket blir det både saftigare och mer näringsrikt. I de här frallorna har jag valt morötter som passar bra i både matbröd och mjuka kakor som t.ex. morotskaka. Ger inte direkt någon smak men tillför mycket fibrer och vitaminer som gör gott för kroppen. :)
 
 
Till ca 15 frallor behöver du;
50 g jäst
7 dl vatten
200 g rivna morötter
2/3 dl rapsolja
3 dl bovetemjöl
2 dl fibrex
1 dl majsmjöl
2 msk fiberhusk
1 dl pumpakärnor
1 msk brödkryddor
4 dl glutenfria havregryn
2 tsk havssalt
 
1 ägg
Pumpakärnor
 
Värm vattnet till ca 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll på lite av det varma vattnet. Rör om så att den löses upp. Tillsätt resten och vattnet, morötterna och rapsoljan. Blanda ihop alla torra ingredienser och tillsätt i jästblandningen. Låt jäsa under handduk i ca 1 timme. Rulla till ca 15 bollar och placera ut på pappersklädda plåtar (ett tips är att smörja in händerna i olja när du formar bollarna så att de inte klibbar fast).  Låt jäsa ytterligare 30 min. Pensla frallorna med uppvispat ägg och garnera med lite pumpakärnor. Gräddda 250 grader i ca 15 min.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 GoForFit:

Åh så gott det ser ut! :)

Kommentera här:

Matbloggstoppen