Hemmagjord granola

Det är inte det lättaste att hitta en glutenfri granola utan en massa socker. När jag äter fil tar jag vanligtvis den enkla vägen och strör bara på lite glutenfria havregryn, olika fröer och nötter. Men ibland vill man ju lyxa till det lite och en granola blir både sprödare och smakar mera. Man kan ju dessutom passa på att göra en stor sats så behöver man inte göra den så ofta. 
 
 
Till en stor sats behöver du:
8 dl glutenfria havregryn
2 dl riven kokos
1,5 dl mandel
1 dl pumpafrön
2 dl linfrön
2 dl solrosfrön
1 msk kanel
1 tsk kardemumma
 
1/2 dl vatten
2 dl rapsolja
2 msk agavesirap
 
Torkad frukt
 
Blanda alla torra ingredienser för sig och blöta för sig. Blanda sedan ihop allt och fördela på en pappersklädd plåt. Rosta i ugnen i 150 grader, ca 40 min. Rör om ungefär var 10:e minut.
 
När själva granolan är klar kan du tillsätta olika torkade frukter/bär, t.ex. torkade persikor, russin, äpplen, kokoschips. Jag rekommenderar starkt torkade äppelbitar i den här granolan då de går så bra ihop med kanel + att de inte innehåller så mycket socker. Du torkar enkelt dina egna äpplen i ugnen genom att skära tunna mindre bitar, lägga dem på en plåt och torka i 50 grader varm ugn över natten, ca 8 h. Då är de klara perfekt till frukosten! :)
 
 
Jag tycker om att ha ordning och reda i skafferiet - även om det fort blir en enda röra ;)
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Hej hur länge håller denna? :)

Svar: Hej, jadu det var en bra fråga! Jag hade min i ett par veckor innan den tog slut så jag har inte provat förvara den så länge. Men ett bra tag skulle jag tro :)
Frida Ingelsson

Kommentera här:

Matbloggstoppen