Choklad- och rödbetscupcakes

Skummade häromdagen igenom månadens iform-tidning och hittade ett recept på en chokladkaka innehållandes rödbetor. Jag tyckte det lät väldigt spännande då rödbetor på den senaste tiden har blivit höjd till skyarna av många hälsoexperter. Rödbetor innehåller bland annat nitrat som visat sig vara väldigt bra i samband med träning då det vidgar blodkärlen samt ökar cellernas förmåga att ta upp syre. Betan är även väldigt rik på fibrer vilket är väldigt bra för att hålla blodsockret på en jämn nivå. 

Jag blev ju tvungen att prova ett liknande recept och slängde därför ned lite rödbetor i en variant av chokladcupcakes. Morötter i bakverk funkar ju, varför skulle det då inte funkar med rödbetor? Och hur blev då resultatet? Jo de blev bra! Man känner lite smak av rödbetorna så gillar du det inte alls är nog det här receptet inget för dig. 

Vill du har en laktosfri variant är de bara att strunta i frostingen, eller byta ut smöret och philadelphiaosten mot laktosfri philadelphiaost.


Till ca 15 muffins behöver du;

200 g rödbetor
3 ägg
1 dl sötströ
1 tsk bikarbonat
1 dl kakao
1 krm havssalt
2 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1 dl rapsolja

Frosting
100 g philadelphia
50 g smör
6 msk sukrin melis
2,5 msk kakao

Skala rödbetorna och riv dem fint. Vispa ägg och sötströ poröst. Tillsätt resterande ingredienser och fördela i 12 muffinsformar (gärna i en muffinsplåt). Grädda i ca 30 min i 175 grader varm ugn. 

Gör under tiden frostingen. Vispa ihop rumsvarmt smör med resterande ingredienser. När muffinsarna svalnat, spritsa ut frostingen på dem och ställ kallt innan servering.

Kommentarer:

1 Annika:

Mums :D

2 Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Åhh vad gott =)

3 Stickan!:

Åh, så gott :-)

4 Jojo:

Gott!

5 Sofia:

Så spännande recept :-)

6 grattisgratis.blogg.se:

Va kul med rödbetor i :)

7 Cicci H:

Här har du ju massor med godsaker. Jag återkommer :-)

Svar: Vad roligt att höra! :)
Frida Ingelsson

8 Kajsa:

ser himla gott ut !!

9 JUNITJEJ:

Vad det ser gott ut!

10 Beita:

det ser o vara sjuuukt gott!!

11 Annster:

Ser riktigt gott ut :)

12 Alinde:

Haha cool mix! :D annorlunda men dem ser faktiskt goda ut! :D Gött! :D

Svar: Eller hur? Det är så spännande att testa nya saker :)
Frida Ingelsson

13 ida:

Wow! Ser såå gott ut!!

14 Gabriella:

Så spännande, och gott det ser ut! Tack för tipset, jag blir sugen att pröva:)

Svar: Vad roligt att höra! Det tycker jag absolut att du ska göra :)
Frida Ingelsson

15 Joe:

Himla fin blogg. :)och jätte bra tips!

Svar: Tack så mycket! Vad roligt att du tycker det :)
Frida Ingelsson

16 sandra:

Ååå så gott :)

17 Josefine Andersson:

Wohooo - en blogg i min smak!
Ser helt jäkla underbara ut! :D

KRAM

Svar: Tack så mycket! Du får testa dom :)
Frida Ingelsson

18 EMMA JOHANSSON:

Åh så goda de ser ut!

19 Nalliiz:

Låter helt otroligt gott ^^

20 Olivia Nilsson:

Låter gott och fin blogg!

Svar: Tack så mycket! :)
Frida Ingelsson

21 biggeros:

Nyttigt och gott!! Spännande med rödbetor. Tack för tipset =)

Svar: Eller hur? Alltid roligt att testa något nytt :)
Frida Ingelsson

22 Louise:

Ser jättegott ut!

23 NATALIE:

Gud vad gott det ser ut!
http://nataliealexandra.blogg.se/

24 Citroncest - matblogg från Italien:

Jag har bakat med mycket, men aldrig med rödbetor! Roligt tips! Jag tänkte göra en kaka med potatis och kikärtor i helgen, det blir också en spännande kombo! :)

Svar: Olika typer av ärtor/bönor har jag bakat med. Det blir jättebra! :)
Frida Ingelsson

25 Lisa:

Ser supergott ut! :)

26 Ebba:

Åh vad gott det ser ut! Muffins är ju så enkelt att slänga ihop också!

Svar: Ja verkligen! Och lätt att frysa och ta fram när man får besök :)
Frida Ingelsson

27 Alice:

noom vad gott!

28 Bohemhoe:

nomnomnomnomnom så gott!!!!

29 Elin:

Dem ser riktigt goda ut för att vara nyttiga ;-)

Svar: Tack! Du får testa och se om du tycker att dom är lika goda som dom ser ut att vara ;)
Frida Ingelsson

30 Alina:

Va gott det ser ut :)

31 Naivsuper:

Hm, vad kul att det finns NYTTIGA bakelser.. det är ju inte varje dag man hör det! :-) Ha en trevlig dag!

Svar: Nä det är ju inte direkt det första man tänker på :) Tack detsamma!
Frida Ingelsson

32 only-:

Så gott!

33 EVELINA:

Ser jättegott och jag älskar alla hälsosammare alternativ så det här ska jag pröva!

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra! Visst är det roligt? :) Man behöver ju inte alls se det som fika, mer som ett mellanmål.
Frida Ingelsson

34 Darksess:

Vad gott :D

35 Sibba - 17årig mamma med en alternativ stil:

Ser supergott ut! Och rödbetor hade jag verkligen inte förväntat mig!

Svar: Haha nä det är kanske inte det första man tänker på när man pratar om muffins ;)
Frida Ingelsson

36 Tess:

Mums, vad gott! :) Kram

37 LORISSA LOVEBOMB:

Det ser ljuvligt ut, men låter lite läskigt med rödbetor däri.

Svar: Du får testa och sen berätta vad du tyckte ;)
Frida Ingelsson

38 Carina:

Ser gott ut! :)

39 Mercedés:

Det ser riktigt gott ut!
Vad duktig du är på att baka och knåda till små mästerverk. Jag återkommer hit jag! :)

Svar: Tack ska du ha! Vad roligt att höra :)
Frida Ingelsson

40 felicia - tv/serier:

gott

41 Läsa bloggar:

Det där ser ju riktigt gott ut! :)

OBS!
Nu kan du synas hos oss på Läsa Bloggar helt gratis. Det är superenkelt och går fort. Kommentera valfritt inlägg så tar vi en skärmdump på din blogg och länkar dig! Kram

42 Bloggaren:

Det där ser verkligen jättegott ut! Tack för tipset!

Svar: Tack själv! :)
Frida Ingelsson

43 Amanda:

ååh så gott!

44 Jasmine:

Spännande med rödbetor i!
Det ser väldigt smaskigt ut.
Kram

Svar: Eller hur!? Jag var bara tvungen att testa ;)
Frida Ingelsson

45 Maria:

Woooow vad gott!!! Måste testa!

46 By Jennys: Livsstil- och träningsblogg:

Det där lät ju jättegott :) Måste prova!

47 Joe:

Åh ser himlans gott ut. Själv blir det kladd-kake-bak i kväll :)

Svar: Tack ska du ha! Kladdkaka sitter aldrig fel ;)
Frida Ingelsson

Kommentera här:

Matbloggstoppen