Citron-cupcakes

Denna dag har bjudit på både sol och plusgrader, helt underbart! Det är nästan så att man får lite vårkänslor och man blir genast så mycket piggare. Dock är det ju bara februari så det varar nog inte länge. Men jag firar det ändå med lite vårbakning, citron-cupcakes. Syrliga, söta och fräscha - lite våriga :)
 
 
Till ca 10 muffins behöver du:
1 dl bovetemjöl
0,5 dl majsmjöl
1 msk fiberhusk
100 g smör
1,5 dl mjölk
Skal av 1 citron
1 tsk bokarbonat
1,5 dl sötströ
2 ägg
 
Frosting:
50 g smör
100 g philadelphiaost
1,5 dl sukrin melis
1 krm vaniljpulver
1 msk citronsaft (ca 1/2 citron)
 
Smält smöret. Vispa ägg och sötströ pösigt. Tillsätt resterande ingredienser. Häll upp smeten i 10 muffinsformar (gärna i en muffinsplåt). Grädda i 175 grader ca 15 min. 
 
Under tiden gör du frostingen. Vispa ihop rumsvarmt smör, philadelphiaost och sukrin melis till en jämn smet. Tillsätt citronsaft och vaniljpulver. När muffinsarna svalnat spritsar du på frostingen. Toppa med lite rivet citronskal. Njuuut! :)
 
 
 
Efter att ha fyllt på med lite energi i form av dessa godingar är jag nu redo för ett hårt crossfitpass på HMD fitness! :)
 
Det som är viktigt att komma ihåg med mina recept är att jag inte är ute efter att baka kalorifattigt. Eftersom jag tränar mycket är det inte första prioritet. Jag försöker använda mig av bra, naturliga råvaror istället. Så bara för att dessa alternativ är "bättre" ska man kanske inte trycka i sig fem muffins på en timme ;) 

Kommentera här:

Matbloggstoppen