Detoxvänliga chokladbollar

Nu var det ett tag sedan jag bloggade. Det har varit fullt upp vid jul/nyår så jag inte haft tid samt att det blir så mycket sött och slisk ändå så jag har helt enkelt inte haft något behov av att baka.
 
Efter dessa två veckor har jag blivit både less och äcklad av allt man stoppat i sig (vem känner inte igen sig?) så i fredags började jag köra igång med en två veckors detox. Det finns ju så många olika typer av detox och jag kör inte den striktaste varianten. Det jag ska undvika är mejeriprodukter, rött kött, alkohol, koffein samt raffinerade produkter som mjöl, socker osv. Ska även försöka minska ner på saltet. Efter jul kan det vara bra att rena kroppen :)
 
Det som kan vara svårt/tråkigt under en detox är om man t.ex. vill ha något att bjuda på när vänner och familj kommer och hälsar på eller helt enkelt något gott en lördagkväll. Några tips är rostade kikärter, popcorn (de innehåller faktist jättemycket fibrer och antioxidanter. Tänk bara på att poppa dem i olja i kastrull och var sparsam med saltet), nötter (gärna naturella) eller frukt. 
 
Ett tips på något lite lyxigare är dessa godingar, en variant på chokladbollar. Går superfort att göra och jag äter dem även gärna när jag inte detoxar :)
 
 
 
 
Till ca 15 bollar behöver du;
3 dl blandade naturella nötter (t.ex. cashewnötter, valnötter eller mandlar)
6-10 dadlar utan kärna 
2 msk kokosflingor
3 msk kanel
3 msk raw kakao
1 msk kaffe (byt ut mot vatten under detox)
2 msk kokosolja (kan uteslutas)
 
Mixa de torra ingredienserna i en matberedare. Tillsätt kaffe/vatten och eventuellt olja. Forma till bollar och rulla i kokos. 
 
 
 

Kommentera här:

Matbloggstoppen