Glutenfria frallor

Ikväll får jag finbesök av Louise. Vi ska bland annat laga middag som kommer att bestå av räksoppa. Passar på när våra karlar inte är med eftersom ingen av dem gillar skaldjur ;) Till soppa är det ju alltid gott med bröd och jag vill tipsa om dessa frallor som jag bakat idag. De är lite grövre i texturen, precis som jag vill ha dem!
 
Till ca 15 bullar behöver du;
50 g jäst
7 dl rismjölk (eller vanlig mjölk)
3 dl bovetemjöl
2 dl fibrex
1 dl majsmjöl
2 msk fiberhusk
2 msk linfrön
2  tsk brödkryddor
4 dl glutenfria havregryn
2/3 dl rapsolja
2 tsk havssalt
 
Värm mjölken tills den är fingervarm. Smula ner jästen i en bunke och häll på lite av den uppvärmda mjölken. Rör om så att jästen får lösa sig. Tillsätt det som är kvar av mjölken samt resterande ingredienser. Degen ska vara betydligt klibbigare än en vanlig deg men ändå hanterbar. Är den för klibbig, tillsätt mer mjöl. Men var försiktig så att brödet inte blir för torrt. Låt jäsa i ca 1 h under handduk. Smörj in händerna med olja (för att inte degen ska klibba fast) och rulla ca 15 bollar och placera ut på pappersklädda bakplåtar. Låt jäsa ytterligare 30 min. Grädda i 250 grader varm ugn, 15-20 min.
 
 
 
 
 

Kommentera här:

Matbloggstoppen