Noll tolerans - glutenfritt

I torsdags var jag till Hudiksvalls allergimottagning (som har ett mer holistiskt synsätt än den vanliga sjukvården) då det sedan drygt ett halvår tillbaka dykt upp eksem på mina händer/handleder. Jag har automatisk kopplat det till jobbet eftersom man använder väldigt mycket olika produkter som spaterapeut/massör. Jag har hållt mig borta från spa:t så mycket som möjligt sedan jag i oktober fick en rejäl allergisk reaktion (då ögonlocken svällde upp och jag fick eksem över hela kroppen) och har hållt mig i receptionen till största del.
 
Resultatet visade iallafall att min kropp är överbelastad av bland annat gluten. Som jag förstod det så sänker detta mitt immunförsvar och jag får allergiska reaktioner av andra starka allergiframkallande ämnen. Låter jag bli att äta gluten kan jag bli av med allergin och även må allmänt bättre. 
 
Jag har alltid älskat bröd, pasta mm. men har under de senaste åren försökt dragit ner på gluten eftersom jag vet att detta inte är bra för kroppen. Bakning utan mjöl är en av åtgärderna. Har ändå unnat mig främst bröd då och då eftersom det är så sjukt gott! Men efter mitt besök i Hudik har jag nu en "riktig" anledning till att inte bara undvika det utan avstå ifrån det helt. Det är alltså noll tolerans som gäller framöver! 

Kommentarer:

1 Ida :

LYCKA TILL! <3

Kommentera här:

Matbloggstoppen