Homemade nutella

Vem älskar inte nutella? Jag vet iallafall inte någon som inte gillar det. Men problemet är ju att det innehåller typ ett ton socker. Kollade på innehållsförteckningen och där stod det att ca 13% av innehållet är hasselnötter. De två ingredienser det är mer av är socker och vegetabiliskt fett. Då undrar man hur många procent som är socker?
 
Därför har jag nu provat gjort  min egen, där det istället är ca 70%  hasselnötter och inget socker överhuvudtaget. Alltså mycket, mycket bättre! :) 
 
Till en liten burk behöver du;
200 g hasselnötter
0,75 dl sukrin melis
0,5 dl kakao
2 krm vanilpulver
 
Rosta hasselnötterna i ca 10 min i 175 g varm ugn. Låt svalna innan du skrubbar loss skalet i en kökshandduk. Lägg de skalade nötterna i en matberedare och kör den i ca 5 min tills det har blivit en oljig smet. Tillsätt resterande ingredienser och mixa samman. Vill du ha en lite mildare smak eller om den blir lite för fast kan du även tillsätta 2 msk rapsolja.
 
Njuut av en nyttigare nutella!  Jag använde den tillsammans med banan och hallon till mina glutenfria pannkakor :)
 
 
 

Kommentarer:

1 Ida :

ÅH vad gott det ser ut! :)

2 Caroline:

Ser helt fantastiskt ut!

Kommentera här:

Matbloggstoppen