Mango- och hallonpaj

I fredags hade jag och Jens en lugn hemmakväll med matlagning och tv-mys. Till efterrätt var vi sugen på något fräscht vilket resulterade i en mango- och hallonpaj. Den blev verkligen SUPERgod! Glutenfri men tyvärr inte laktosfri. När man gör paj vill man ju ha den där krispigheten på degen som endast smör kan får till. Till pajen gjorde jag en hemmagjord vaniljsås som är så mycket bättre än den färdiga med alla konstiga tillsatser. Med äkta vanilj blir den ju dessutom så mycket godare!
 
 
Till en paj behöver du;
 
500 g hallon/mango
2,5 dl havregryn
1 dl havremjöl
2 dl kokos
0,75 dl sötströ
100 g smör
 
Vaniljsås ca 6 port;

3 dl vispgrädde
1 dl vatten
2 krm vaniljpulver
4 äggulor
1 dl sötströ

Fördela mango och hallon i en pajform. Blanda alla ingredienser till pajdegen tills det blir en smulig deg. Blir den lite för torr, tillsätt en skvätt vatten. Smula degen över frukt och bär och grädda i 175 grader varm ugn i ca 30 min.

Under tiden kan du göra såsen. Koka grädde, vatten och vaniljpulver ett par minuter. Ställ in i kylen och låt svalna. Vispa äggulor och sötströ poröst. Vispa ned i gräddblandningen. Värm på såsen igen tills den tjocknat. Det är viktigt att du vispar under tiden och att det inte börjar koka. Annars kan den skära sig. Låt kallna i kylskåp innan servering.

 

Kommentarer:

1 Elsa:

Hej! Vilken fin blogg du har! Skulle bli så sjukt glad om du kollade och kanske till och med kommenterade lite på min också? :)

2 Fanny Staaf:

Så himla gott!

3 Ida :

Åh vad MUMSIGT! :) Synd att jag inte har ugn nu!

Svar: Ja :/ men jag kommer snart lägga ut recept på bananglassen jag tipsade om förut. Då behövs ju ingen ugn och följer du det borde du lyckas med konsistensen ;)
Frida Ingelsson

4 Linda:

Åååh den ska göras!! :) Kombinationen hallon-mango är toppen, och sen kokos på det! Låter som kärlek i mina öron.. Tack för inspirationen! :)

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra! Verkligen underbar kombination :)
Frida Ingelsson

Kommentera här:

Matbloggstoppen