Våffeldagen

Hej i vårsolen!

Visst blir man såå mycket piggare när solen förgyller dagen från morgon till kväll? Har hunnit med mycket på mina två lediga dagar då man får energi att hålla igång hela dagen (med en liten powernap på eftermiddagen). Har bland annat bakat en del så nu har jag några recept i bakfickan som kommer att dyka upp de närmsta dagarna :)

Dagens middag bestod av glutenfria våfflor, för vad passar inte bättre på självaste våffeldagen? Egentligen tycker jag inte att våfflor är så matigt men en gång per år skadar ju inte. Jag tog och googlade fram ett glutenfritt alternativ och hittade dessa på ICAs hemsida. Kopierade receptet nästan rakt av och gud så gott det blev! Precis som "vanliga" frasvåfflor på vete. Glad våffeldag! :)

Till ca 7 våfflor behöver du;

3 dl maizena
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk havssalt
3 dl havremjölk (eller vanlig mjölk)
2 ägg
50 g smör

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ned mjölk, ägg och smör så att det blir en jämn smet. Grädda i våffeljärn några minuter tills våfflan fått fin färg. Jag serverade våfflorna tillsammans med sockerfri hjortronsylt och grädde. Mums!

 

Kommentarer:

1 Caroline:

Alltså.. Vilken underbar blogg! Dock dumt att kika in precis innan lunchen, sitter nästan och dregglar här på jobbet :D

Svar: Åh, tack så mycket! :) Haha, ja det är ingen bra idé.
Frida Ingelsson

Kommentera här:

Matbloggstoppen