Proteinbar med vaniljsmak

Ikväll ska jag och några kollegor springa vårruset. Loppet är ju bara 5 km men det känns bra att prova på ett kortare lopp nu i början av sommaren för att ladda inför tjejmilen i höst. Idag ska jag satsa på att springa fort istället! 
 
Själva loppet ska ju bli roligt i sig men efteråt får man en picknickkorg som laget får dela på  vilket ska bli jättemysigt! :) Nackdelen är att korgen kommer att innehålla wraps samt ost och kex vilket inte är optimalt för någon som inte äter gluten. Det kanske finns alternativ men utifall det inte gör det tar jag med mig lite eget fika. Därför bakade jag imorse mina egna proteinbars som är perfekt efter träning. 
 
Jag äter sällan kosttillskott i form av bars/shakes men det gör däremot min käre sambo. Därför rotade jag runt i hans skåp med diverse tillskott och hittade ett proteinpulver med vaniljsmak. Det bestämder jag mig för att använda i mina bars!
 
 
Till 6 bars behöver du;
230 g kokta kikärter
6 msk vaniljprotein
1 msk kokosmjöl
1 msk agavesirap
1 krm vaniljpulver
ca 60-70 g 86% choklad

Ta bort det tunna skalet på kikärtorna. Mixa fint i en matberedare. Tillsätt resterande ingredienser förutom chokladen. Forma smeten till avlånga barer och ställ in i frysen en stund. Smält chokladen över vattenbad. Vänd kikärtsbarerna i smeten och ställ kallt. Slå in i bakplåtspapper eller alliminiumfolie. Förvara i frysen och ta fram vid behov. 

Näringsvärde per bar:

118 kcal
7,6 g protein
6,6 g fett
6,8 g kolhydrater

Kommentarer:

1 Linnea:

Ser supergoda ut, måste prövas!

2 Erika:

Men vad gott det ser ut! Måste testa dessa! Köpte faktiskt kikärter igår, hihi. Tycker bars man köper i affären är ruskigt dyra så dessa är ju super! Tack för tipset :)

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra! :) Ja dels dyra och sen innehåller många mängder med socker.
Frida Ingelsson

3 Joe:

Oh så nice....ser verkligen gott ut!

4 Emmelie:

Vilken spännande bar, har aldrig sett ett liknande recept. Kul!

Hoppas loppet gick bra för er :-)

Svar: Tack, tack! Det gick bra :)
Frida Ingelsson

5 Citroncest - matblogg från Italien:

Vilken bra idé! Kikärtor går att använda till så mycket! Förra veckan gjorde jag en glutenfri tårta till mina kollegor - basen var just kikärtor och potatis! Den blev riktigt smarrig och saftig! :)

Svar: Ja verkligen. Och det är både gott och nyttigt :) Det låter spännande! Din blogg verkade riktigt intressant. Den ska jag kika mer på någon dag :)
Frida Ingelsson

6 ame:

Jag har precis upptäckt din blogg och följer den, jag tål gluten men har fastnat för dina nyttiga recept.Är så sugen på att baka men vet inte var jag ska börja

Svar: Åh vad roligt att höra! :) Haha nä det kan ju vara ett problem. Ett tips är att prova något som inte har så många "konstiga" ingredienser. Så du slipper lägga ut så mycket pengar på samma gång på nya råvaror. Bättre att ta det stegvis :)
Frida Ingelsson

7 Julia:

Åh mums! Det här vill jag testa. Tack för ett superbra recept!:)

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra! :)
Frida Ingelsson

8 MYLLENBERG | kärlek, livsglädje & lite svettlukt:

detta låt riktigt gott, första gången jag tycker det om egengjorda proteinbars :)

Svar: Dom är riktigt goda. Du måste testa! :)
Frida Ingelsson

9 Frida:

Låter som en intressant kombination! :D

Svar: Det blev jättebra! Du får testa :)
Frida Ingelsson

10 Paulina:

tror du att det fungerar att vispa kikärtor med elvisp istället för att mixa? Min mixer gick sönder häromdagen x)

Svar: Det funkar säkert! :) kikärtor är ju väldigt mjuka så jag tycker att du ska testa!
Frida Ingelsson

11 Carro:

Men...ta bort skalet på kikärtorna låter väldigt pilligt, dom är små och tunna. Hur gör man det bäst?

Svar: Det är bara att "pluppa" ut dom, som när man skållar mandel :) Men det är inget måste om du inte orkar. Det blir bara lite slätare konsistens. Jag har själv skippat det steget några ggr ;)
Frida Ingelsson

Kommentera här:

Matbloggstoppen